Daca vrei sa te imbraci ca Aurora Cornu:

Despre Ana Ularu sau Ada Condeescu vorbeşte acum toată lumea cinematografică. Sunt frumuseţile răvăşitoare ale filmului românesc şi au nominalizări la premiile Gopo, Oscarurile autohtone, pentru interpretările lor din “Periferic” şi “Loverboy”. Europa le cunoaşte şi le priveşte cu admiraţie pe superbele românce care vin dintr-o ţară în care de-a lungul vremurilor, scena şi sălile de cinema au vibrat la carisma şi frumuseţea atâtor de multe actriţe pline de talent, dar despre care astăzi se vorbeşte atât de puţin.

Maria Ventura

A fost prima femeie care a pus în scenă o piesă la Comedia Franceză („Ifigenia” de Racine, în 1938) şi una din cele mai importante actriţe ale scenei de teatru franceze şi române. S-a născut în 1886, dintr-o relaţie romantică între actriţa Lea Fanşeta Vermont şi scriitorul Grigore Ventura.
A învăţat actorie la Conservatorul din Paris şi a avut “standing ovation” pe scene unde a jucat alături de Sarah Bernhardt sau Eduard de Max (actor francez tot de origine română). A devenit societară la Comedia Franceză şi în 1929 a început să conducă ansamblul de teatru “Maria Ventura”.
Colegii de scenă sşi contemporanii au considerat-o una din cele mai frumoase şi mai talentate actriţe ale generaţiei sale.

Pola Illery

A fost una din cele mai pline de şarm frumuseţi care au dominat cinematograful mut din perioada interbelică. S-a născut la 15 octombrie 1908, cu numele Paula Iliescu, într-o familie evreiască din Corabia şi a visat de mică să devină actriţă. Era o prezenţă scenică plină de sex- appeal, cu oprivire plină de strălucire şi profunzime şi chiar dacă era mignonă, toţi managerii de teatru din acea perioadă au văzut-o ca pe o carte sigură pentru succes.

A devenit cunoscută în toată lumea datorită filmului “Under the Roofs of Paris (1930), de Rene Clair şi cariera ei a rezistat şi în perioada filmului vorbit, jucând in mai multe producţii americane.

Pola a murit la 103 ani, acum 3 săptămâni în Scranton, Pennsylvania.

Iva Dugan

S-a născut în 1910 şi a fost una din cele mai cunoscute şi mai frumoase actriţe ale filmului mut românesc. A fost o adevărată divă, iar în 2010, Ştefan Velniciuc a semnat scenariul şi regia unui documentar dedicat actriţei şi perioadei de aur a filmului mut, “Iva Diva”, după o idee de Jeanine Stavarache, imaginea fiind semnată de Mălin Muşetescu şi Tomi Cartu, iar muzica de Petru Mărgineanu.

Echipa de filmare de la “Haiducii”. Iva Dugan in dreapta, jos.

Aurora Cornu

Nu e actriţă, e scriitoare şi este prima soţie a lui Marin Preda. Dar figura ei a făcut istorie în cinema, în 1970, când este distribuită de regizorul Eric Rohmer în filmul Genunchiul Clarei, în care interpretează rolul feminin principal, o poeta din Est.

În 1972, produce ea însăşi un film cu tramă parapsihologică, Bilocation, film premiat la Psychic Film Festival, New York – Montreal, iar în 1972 apare din nou într-o poveste semnată de Rohmer, într-una din scenele filmului “L’amour l’après-midi”.

Anda Onesa

În 1978, filmul “Septembrie”, o poveste de dragoste imposibilă, cu final tragic, cu Anda Onesa şi Geo Costiniu, umplea sălile de cinema din toată ţara.
Anda şi Geo erau cuplul superb al filmului românesc şi toţi tinerii visau şi oftau uitându-se la ochii verzi şi silueta perfectă a actriţei de numai 18 ani, studentă la…Filosofie.

În 1980, la 20 ani, Anda Onesa primeşte premiul de interpretare feminină la Festivalul de Film de la Karlovy Vary, pentru rolul din “Duios, Anastasia trecea”.
După 1989, a jucat în Balanţa şi în 1991, după un conflict public cu Mihai Tatulici, Anda Onesa pleacă în Statele Unite ale Americii, unde s-a căsătorit cu un expert în arta orientală şi a renunţat complet la actorie.

Va urma